lauantai 22. elokuuta 2009

Aselaki on erittäin laaja lakikokonaisuus - ei sitä näin laadita!

Onko Suomi ottamassa tässäkin yhteydessä askelta kohti Pohjoismaista Poliisivaltiota, jossa lait eivät valvo viranomaistoimintaa ja virkanimike korvaa ammattitaidon? Tältä ainakin näyttää aselakiasiassa kun Sisäasiainministeriön alaisen asehallintoyksikön virkamiehet ovat tehneet ja tekevät edelleen mitä haluavat esimiestensä siunauksella. Virkamiesvoimin - ilman asiantuntijoita - kyhätty lakiesitys käväisi lausuntokierroksella ja kaikki harrastus-, etu- ja kansalaisjärjestöt vastustivat virheellistä lakiesitystä.

Vaikuttiko perustellut kannanotot ja lausunnot mihinkään? Eipä tietenkään koska vastuulliset aseenomistajat ja harrastajat kuuluvat Suomessa kuitenkin "marginaaliryhmiin" eikä yhtenäistä edunvalvontatahoa ole tähän mennessä ollut olemassa. Järjestöjä kuultiin, mutta ei kuunneltu! Eli toisin sanoen homma on edennyt kaikessa hiljaisuudessa - perustuslaista tai asiantuntijalausunnoista välittämättä - valiokuntakäsitelyyn saakka. Kuka tällaista epävireistä "ase- ja arpajaisorkesteria" (AAHY) sitten maassamme johtaa? Asia ei varmuudella pysähdy edes ministereihin vaan virkamiesten mielivaltaista toimintaa ohjaa esimiehen roolissa keskeisellä hallintopaikalla istuva kansliapäällikkö ja loppukädessä tietenkin Tasavallan Presidentti [viittaus].

On ymmärrettävää että koulumurhaajien vanavedessä aselain tiukentaminen sai taakseen vankan poliittisen tuen. Tiettyihin epäkohtiin pureutuminen ja järkevä tiukentaminen sekä luvanhakijan tarkempi kontrolli ovat kuitenkin täysin eri asioita kuin koko perinteikkään ase- ja metsästysharrastuksen sekä aseilla tapahtuvan huippu-urheilun lakkauttaminen Suomesta. Sitähän tässä nyt ollaan käytännössä tekemässä! Toteutuessaan laki vaikeuttaisi eniten normaalien, rehellisten ihmisten harrastustoimintaa. Vähänkään asiaan ja sen taustoihin perehtynyt näkee, että tämän kaltaisella lakikyhäelmällä tulisi olemaan erittän vähän vaikutusta aseilla tehtyihin surma- tai terroritekoihin. Pahimmassa tapauksessa kohtuuton lakiuudistus lisäisi kansalaistottelemattomuutta ja kävelisi vastaan myös normaalia kaduntallaajaa aiheuttamalla räjähdysmäisen luvattoman asekannan lisääntymisen.

Harrastajien ja asealan järjestöjen näkökulmasta nykytilanne on kestämätön ja erittäin turhauttava. Tämä siksi, että asiat näyttäisivät olevan jossakin valmiiksi päätetyt ja viranomaiset etenevät siihen suuntaan alan asiantuntijoista välittämättä tai heitä vähääkään kuuntelematta. Kaikkien yhteinen mielipide on ettei tämän kaltaista haasteellista ja laajaa kokonaisuutta kuin aselaki voida Suomessa näin laatia! Tuntuu kuin aselakiasioissa eläisimme jonkinlaisessa poikkeustilanteessa ja tunteet ohjaisivat täysin järjen käyttöä. On kuitenkin muistettava, että viimeaikaisista ikävistä tapahtumista huolimatta mikään aselaki ei hoida mielenterveysongelmia tai voi vaikuttaa muihin yhteiskunnallisiin ongelmiin.

Juna liikkuu, mutta se ei ole edennyt pääteasemalle saakka eli asioihin voidaan vaikuttaa. Tämän vuoksi, koko edunvalvontakenttä – järjestöstä ja lajista riippumatta – onkin herännyt ja luonut yhteisen rintaman aselakihankkeeseen liittyvien vääryyksien oikaisemiseksi! Saman pöydän ääreen – oikeastaan ensimmäistä kertaa – on saatu erittäin laaja-alainen alan osaaminen ja asiantuntemus. Kaikilla järjestöillä on omat asiantuntijuusalueet ja tavoitteet mutta tapetilla on paljon myös yhteisiä asioita sekä tavoitteita. Vaikutusmahdollisuutemme kasvavat suuresti kun eri intressipiirien voimat yhdistyvät ja tärkeisiin kaikkia koskettaviin asioihin laaditaan yhteinen näkökulma.

Pysy mukana ja kuule asioista ensimmäisenä seuraamalla tämän blogin ja Aselaki-Info -verkkosivuston tekstejä.

Ei kommentteja: